Selasa, November 01, 2011

Jgn biarkan diri anda dibelenggu STRESS

Salam...

Sudah lama betul blog ini saya tinggalkan...tiada diari yang tercatat hampir sebulan juga...
Tuan rumah bukan agak sibuk, tetapi sungguh-sungguh sibuk dengan urusan duniawi...
semoga urusan duniawi ini mendapat barakah dan pahala dari Allah..kerana kerja juga adalah ibadat jika dilakukan dengan ikhlas kerana Allah..insyaAllah.

Hari ini...kepala saya agak rileks...bukan sudah tidak dibelenggu dengan kesibukan tugas di pejabat...still masih banyak tugasan menanti...tetapi saya cuba meniru gaya suami...yang memang dia seorang yang rileks dan tenang memanjang...cuba mengatasi stress..Alhamdulillah agak berjaya saya kira...walaupun banyak benda di kepala....tetapi saya rasa rileks...agaknya kesibukan sudah sebati di dalam diri saya...

Namun kadang2 stress datang dengan tiba2....dan kemudiannya....dengan kata lain...sekejap saja stress itu sudah hilang...apa laa ayat saya ni pusing-pusing...dengan kata lainnya..kita berjaya menghalau stress dari bersarang di dalam diri kita...

So...walaupun anda banyak kerja...jgn biarkan diri anda dibelenggu stress...anggaplah kerja itu sangat mengenjoykan...dan cuba elak bercakap dgn org yg mudah membuat anda stress...banyak2 beristighfar di dalam hati....insyaAllah...anda tidak lagi stress.

Rutin harian saya masih sama setiap hari....pergi kerja balik kerja...di rumah menjadi suri rumah sepenuh masa...dan hobi suka memasak semakin meningkat...I like!...so saya sangat happy bila tibanya weekend...dalam kepala dah tersedia barang apa nak beli, menu apa yang akan dimasak...sekarang saya suka mencuba masakan tradisional...kerana saya kira...bila org tua kita sudah tiada di alam ini...bila anak2 kita juga semakin membesar...siapa yang akan masakan kita ketupat, tapai, kuih-kuih tradisional...kalau tidak kita sendiri yang belajar dan cuba memasaknya...

Peningkatan ilmu di dalam diri juga mestilah kena ditingkatkan...ramai kawan2 yang sambung PHD...saya? minat ada...tp saya rasakan keupayaan saya belum ada...biarlah saya fokus dgn apa yang ada...sebagai ibu kpd anak2 yg sedang membesar, kpd suami yang sentiasa mengharap belaian dari isterinya...besarkan bakat memasak serta kerja2 rumahtangga yang lain...bakti kepada masyarakat juga penting...walaupun benda tu kecil...tp impaknya besar...biar apa yg kita lakukan tidak diketahui orang...tp Allah maha melihat dan maha mengetahui!

Tahun ini ramai juga kenalan kami yang ke Mekah mengerjakan haji...sokmo sokmo pun...bila tiba musim haji...pasti kenangan haji 2006-2007 terbayang2 di mata...jarang yang tahu kami sudah pun mengerjakan haji...hanya kwn2 rapat di UIA dan USM je pun yg tahu...so bila mrk yg dpt pergi ni...mcm2 ekspresi penceritaan diceritakan kpd kami...sungguh mrk teruja...sampaikan ada seorg yg tepuk bahu suami...bila nk pergi ni...dh daftar ke belum? soalan yg tersalah di tanya kpd kami...kdg2 lebih elok org tidak tahu yg kami sudah menunaikan rukun haji tersebut drp mrk tahu...biar Allah yg tahu...suami spt biasa dgn sikap low profile nya...dan saya pun kdg2 terikut perangai beliau..oppsss dah nk pukul 2...kena stop dulu...zohor sudah memanggil-manggil!

3 ulasan:

oren berkata...

saya pon tak terasa nak sambung belajar..dok teringin nak pi belajar kat masjid saja..

faktor umur jugak kut?

Biarlah rahsia berkata...

hehe...mungkin faktor umur dan faktor keibuan...bagi can org lain dulu

Irfa berkata...

biar Allah je yg tahu.bagus begitu